O czym warto pamiętać przy zakładaniu własnej firmy?

O czym warto pamiętać przy zakładaniu własnej firmy?

Nie chcesz już pracować dla kogoś, tylko wreszcie „pójść na swoje”? Masz za sobą podjęcie przełomowej decyzji, aby otworzyć działalność gospodarczą? Brawo! Nie ma nic piękniejszego, niż tworzenie i rozwijanie czegoś swojego i wartościowego oraz kierowanie własnym losem. Istnieje jednak kilka ważnych i praktycznych kwestii, o które warto zadbać, kiedy przystępujemy do realizacji planu, jakim jest nowy biznes.

Realizm, biznesplan i liczby

Na pewno zdajesz sobie z tego sprawę, ale na wszelki wypadek trzeba o tym wspomnieć: w biznesie nie powinno się postępować „na hura”. Dobrze przekalkuluj plan swojej działalności, zanim się za nią weźmiesz. Lepiej będzie opłakać fantastyczny, ale nie do końca realny pomysł jeszcze przed uruchomieniem projektu, niż wpakować się w zupełnie nieopłacalny biznes. Wiedz bowiem, że większość nowo otwartych działalności upada w pierwszym roku swojego funkcjonowania, a to dlatego, że nie są w stanie udźwignąć obowiązkowych kosztów – zwłaszcza gdy klientów jest niewielu i nie przybywa ich. A zatem, czy masz jasno sformułowany pomysł, jak sobie z tym poradzić? W końcu, jak powiedział słynny filozof Immanuel Kant: „w każdej wiedzy jest tyle prawdy, ile jest w niej matematyki”. Czy posiadasz dokładne wyliczenia dotyczące przychodu, jaki jest konieczny, aby w ogóle utrzymać się na rynku, a dalej – by opłacało Ci się dostarczanie danych produktów lub usług? Czy jesteś po odpowiednim sprawdzeniu konkurencji oraz podaży i popytu na Twój „pomysł”? I wiesz już, że będziesz w stanie osiągnąć takie przychody? To oczywiste, że nie wszystko musi pójść zgodnie z planem, podobnie jak to, że nie każdy aspekt prowadzenia biznesu jest absolutnie, całkowicie zależny od nas. Wiele jednak zależy od naszych działań, odpowiednio wcześniej przemyślanych, o których można szerzej przeczytać także pod tym adresem. I od odpowiedzi, jakich udzielimy na wymienione wyżej pytania.

„Jestem tutaj!” – czyli nie bagatelizuj marketingu!

Choć wciąż wiele osób miewa wątpliwości co do tej kwestii, nie zmienia to faktu, że – jak wynika z różnych, pogłębianych badań – marketing należy do w zasadzie do podstaw udanej, skutecznej i rozwijającej się firmy. Trzeba mieć na względzie, że jeśli zajmujesz się sprzedażą średniego produktu, nawet najlepszy marketing pomoże zapewne tylko w niewielkim stopniu. Ale jeśli masz do zaoferowania znakomite towary lub usługi, natomiast brakuje im odpowiedniej „oprawy promocyjnej”, to cóż… niestety, efekty pracy również mogą okazać się raczej mało zadowalające. Stwierdzenie, że marketing to dźwignia handlu, bezsprzecznie znajduje potwierdzenie w rzeczywistości. Co więcej, działania reklamowe także wymagają stałej uwagi, rozwoju i korzystania z najnowszych rozwiązań, bowiem prawdę mówiąc – tradycyjnie rozumiany marketing „zestarzał się”. Teraz, kiedy potrzebujemy danego produktu czy konkretnej usługi, w pierwszej kolejności sięgamy do internetu. Dlatego również otwórz się na marketing online i możliwości, jakie on oferuje. Jeżeli wiesz, że np. nie będziesz w stanie (czasowo lub fachowo) poprowadzić samodzielnie swoich kanałów komunikacyjnych w mediach społecznościowych, znajdź profesjonalistów w tej dziedzinie, którzy zajmą się nimi za Ciebie, i to w fachowy sposób. Przy czym zwróć szczególną uwagę na słowo: profesjonaliści. Na marketingu nie warto oszczędzać – to z pewnością jeden z tych aspektów biznesowych, w które naprawdę opłaca się zainwestować.

Kilka słów o „miękkiej stronie biznesu”

Masz już uzasadnione przekonanie, że planowana działalność gospodarcza będzie przynosić realne zyski? Udało Ci się wymyślić świetny plan marketingowy? Świetnie! Ale zanim zaczniesz podejmować kolejne kroki na swojej biznesowej drodze – jeszcze garść porad o charakterze nieco psychologicznym. Działalność gospodarcza to nie tylko strona techniczna, praca nad produktem czy księgowość. To również kontakty z innymi ludźmi, przekonywanie, negocjowanie, umiejętność zachowania asertywności. Dotyczy to zarówno rozmaitych typów punktów handlowych, jak i firm świadczących usługi, np. takie jak zabiegi kosmetyczne i fryzjerskie, prace mechaniczne, działania z zakresu fotografii i filmów użytkowych lub też związane z projektowaniem wnętrz. Liczy się odrobina pozytywnego nastawienia i wiara w to, że oferujesz coś wartościowego. Jeżeli masz przekonanie co do tego, łatwiej będzie Ci przetrwać najtrudniejsze, krytyczne momenty. A takie na pewno się pojawią, jak w każdej branży i każdej działalności. Mogą przyjść chwile, kiedy będziesz mieć dość, bo własna firma to nie tylko radość z sukcesu i „picie szampana”. To również ogromny wysiłek, który trzeba włożyć w osiągnięcie rezultatu, a czasem i stresujące okoliczności wymagające podjęcia ryzyka. Potrafi też przyjść moment, kiedy wątpisz w możliwości swojej firmy lub wręcz z trudem wiążesz koniec z końcem. Wtedy nie poddawaj się. Jedną z podstawowych cech ludzi sukcesu jest ich odporność na porażki.

Prowadzenie własnej firmy jest trochę jak odnajdywanie równowagi między skrajnościami: realistycznym oglądem sytuacji z jednej strony i nutą pozytywnego nastawienia z drugiej. Oby udawało Ci się znaleźć jak najbliżej tego złotego środka – powodzenia!

CATEGORIES

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )