FULFILMENT – CO OZNACZA I JAKIE DAJE KORZYŚCI
Fulfillment jest usługą cieszącą się w ostatnim czasie coraz większą popularnością. Według danych przedstawionych w raporcie GS1 Polska, aż 30% sklepów internetowych w naszym kraju korzysta z fulfillmentu. Zastanawiasz się, co dokładnie kryje się pod tym pojęciem i jakie korzyści może przynieść fulfillment dla e-commerce? Wyjaśniamy!
Co to jest i jak działa fulfillment?
Najprościej mówiąc, fulfilment to coraz powszechniejsze rozwiązanie biznesowe, wykorzystywane przede wszystkim w e-commerce, polegające na przekazaniu logistycznej obsługi zamówień zewnętrznemu operatorowi. Chodzi tutaj przede wszystkim o kwestie magazynowania, kompletowania, pakowania i szeroko pojętej dystrybucji produktów. W takiej sytuacji cały proces odbywa się poza siedzibą danego sklepu internetowego. Dzięki temu na przedsiębiorcy nie spoczywa obowiązek posiadania specjalnego magazynu i zaplecza umożliwiającego składowanie i segregowanie oferowanych towarów. Podmioty oferujące fulfillment coraz częściej poszerzają swoje usługi pod indywidualne potrzeby swoich klientów na przykład poprzez obsługę reklamacji i zwrotów. Cały proces opierają się w głównej mierze na efekcie skali. W związku z tym, że operator obsługuje jednocześnie kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt firm, to koszty magazynowania, zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników i pakowania produktów dzielą się między wszystkich równomiernie. W przypadku pojedynczej firmy zredukowanie kosztów do podobnego poziomu byłoby po prostu niemożliwe.
Fulfillment – jakie są główne korzyści?
Główną i najczęściej wymienianą zaletą fulfillmentu jest fakt, że dzięki skorzystaniu z tej usługi dana firma nie musi posiadać swojego magazynu. To w znacznym stopniu redukuje koszta utrzymania przedsiębiorstwa, szczególnie gdy oferowane przez markę produkty charakteryzują się dużymi gabarytami. Co więcej, przekazanie logistycznej obsługi zamówień zewnętrznej firmie pozwala zaoszczędzić ogromne ilości czasu potrzebnego na kompletowanie i wysyłanie zakupionych produktów. Dzięki temu firma nie musi zatrudniać dodatkowego personelu, który w tradycyjnej formie prowadzenia biznesu zajmowałby się właśnie tymi czynnościami. Właściciel firmy ma więc pewność, że towar zostanie właściwie zapakowany, odpowiednio zabezpieczony i wysłany w wyznaczonym terminie do klienta, jednocześnie nie musząc stresować się o poszczególne elementy logistyczne.
Fulfilment by Amazon
Jedną z najpopularniejszych firm oferujących usługi fulfillmentowe jest Amazon. Umożliwia on sprzedającym wysyłkę produktów do swoich magazynów, skąd następnie zostają one wysłane bezpośrednio do klientów. Jeśli sprzedający chce w jeszcze większym stopniu ograniczyć swój udział w całym procesie, może zdecydować się na wsparcie takich firm jak Leadsmansion. W takiej sytuacji obsługa magazynu będzie spoczywać na Amazonie, natomiast Leadsmansion zajmie się kompleksowym wsparciem od administracji konta w serwisie przez przyjmowanie zamówień klientów i działania promocyjne. W ten sposób nastąpi całkowita optymalizacja procesu sprzedażowego, a nad każdym etapem będą czuwać dedykowani i doświadczeni specjaliści.
O autorze:
WMH AGENCY – Agencja PR – buzz marketing, conent marketing.