Jak karta podarunkowa może wzmocnić programy motywacyjne w firmie?

Jak karta podarunkowa może wzmocnić programy motywacyjne w firmie?

Demografia przestaje nadążać za potrzebami rynku. Podobnie jak edukacja, dlatego jednym z największych wyzwaniem firm jest pozyskanie i utrzymanie talentów w firmie. Nie dziwi zatem, że działy HR kładą duży nacisk na skuteczne programy motywacyjne. Jednym z nieodzownych elementów strategii są benefity. Wśród nich jeden zyskuje coraz większą popularność. Mowa o kartach podarunkowych, których wręczenie pozwala spełnić kilka biznesowych celów jednocześnie. Jakich? Sprawdziliśmy to dla Ciebie.

Karta podarunkowa – korzyści dla firmy i pracowników

Karta podarunkowa łączy w sobie zalety tradycyjnych bonów z wygodą, którą dają płatności elektroniczne. Do tego są skutecznym sposobem na wyrażenie uznania i nagradzanie pracowników. A przy tym oferują szereg korzyści organizacyjnych i finansowych. Na liście znajdują się m.in.:

  • efektywność kosztowa – karty podarunkowe często wiążą się z niższymi kosztami administracyjnymi niż tradycyjne formy nagród, takie jak premie pieniężne czy fizyczne prezenty;
  • elastyczność – pracodawcy mogą łatwo dostosować wartość i częstotliwość nagród tak, jak tego potrzebują. Z kolei pracownicy wykorzystują środki na karcie stosownie do swoich chęci, co zmniejsza ryzyko nietrafionego podarunku;
  • łatwość dystrybucji – cyfrowa natura kart podarunkowych umożliwia szybkie i efektywne rozprowadzanie nagród, nawet w przypadku dużych organizacji lub rozproszonych zespołów. Wystarczy po prostu wysłać maila i  gotowe;
  • mierzalność – może to nie najszczęśliwsze określenie, ale ta cecha jest przydatna zwłaszcza przy sporządzaniu raportów i obliczaniu ROI. Systemy kart podarunkowych często oferują narzędzia analityczne, które pozwalają na śledzenie wykorzystania nagród i ocenę skuteczności programów motywacyjnych;
  • wzmocnienie marki pracodawcy – pracownicy lubią być doceniani. Kiedy otrzymują gratyfikację za swoje działania, są bardziej skłonni zaangażować się w firmowe działania, także te employer brandingowe. 

To korzyści dla firmy. A co karty podarunkowe dają pracownikom? Oczywiście, poza środkami do wykorzystania! Wśród tych mniej oczywistych, możemy wymienić swobodę wyboru i możliwość akumulacji. To oznacza, że pracownicy mogą gromadzić środki na kartach, planując większe zakupy lub oszczędzając na konkretny cel.

Rodzaje kart podarunkowych

Na rynku jest wiele dostępnych rodzajów kart podarunkowych, które mogą być wykorzystane w programach motywacyjnych. Wybór odpowiedniego typu zależy od celów programu, preferencji pracowników oraz możliwości organizacyjnych firmy.

Karty zamknięte (closed-loop)

Choć nazwa brzmi tajemniczo, a nawet nieco groźnie, oznacza po prostu karty powiązane z konkretnym sprzedawcą lub siecią sklepów. Z ich pomocą zrobisz zakupy tylko w konkretnym punkcie lub sieci. 

Karty otwarte (open-loop)

Działają podobnie do standardowych kart debetowych i mogą być wykorzystane w większości miejsc akceptujących płatności kartą. Karta podarunkowa dla pracowników może być właśnie kartą open-loop. To rozwiązanie daje największą elastyczność i zwiększa prawdopodobieństwo, że pracownik będzie mógł ją wykorzystać niezależnie od miejsca zamieszkania.

Wpływ karty podarunkowej na motywację i retencję pracowników

Trzeba powiedzieć to wprost: jeśli pracownicy w firmie są niedopłacani i przepracowani, a atmosfera jest zła, to jeden benefit – choćby i najlepszy – nie poprawi znacząco sytuacji. Jednak jako element szerszej strategii, dobrze dobrane świadczenie pozwoli zbudować przywiązanie pracowników (którym trudno będzie się rozstać nie tylko z firmą, ale i z benefitem) i „wygrywać” rekrutacje. 

Jednym z takich zapewniających przewagę świadczeń w Twojej firmie ma szansę stać się właśnie karta podarunkowa. Jej skuteczność wynika z kilku kwestii, zarówno psychologicznych, jak i praktycznych.

  • Nagroda jest zawsze trafiona, ponieważ karty podarunkowe pozwalają pracownikom na wybór. Ta możliwość personalizacji zwiększa wartość emocjonalną nagrody, co przekłada się na wyższy poziom satysfakcji i motywacji.
  • Transparentność i sprawiedliwość – to ważne elementy przy wręczaniu każdej formy gratyfikacji. Jasno określone kryteria budują poczucie bezpieczeństwa i równego traktowania.
  • Budowanie pozytywnych skojarzeń – korzystanie z karty podarunkowej często wiąże się z przyjemnymi doświadczeniami. Te pozytywne skojarzenia są następnie przenoszone na pracodawcę, wzmacniając więź pracownika z firmą.
  • Wpływ na retencję pracowników – organizatorzy Great Place to Work wskazują, że regularne docenianie pracowników zmniejsza rotację, zwiększa retencję, buduje lojalność i zaangażowanie. Dlatego dobrze zaprojektowane programy motywacyjne, uwzględniające regularną gratyfikację (np. z wykorzystaniem kart podarunkowych) prawdopodobnie są tym, czego potrzebuje Twoja firma. 

Przeczytaj również, co mówią przepisy o karcie podarunkowej. Polecamy Twojej uwadze szczególnie artykuł: Karta podarunkowa dla pracownika: przepisy. Co trzeba wiedzieć?

Skoro już wiemy, że kartę podarunkową warto mieć w benefitowym arsenale, pora odpowiedzieć jeszcze na jedno bardzo ważne pytanie.

Jak efektywnie wykorzystać kartę podarunkową w programach motywacyjnych?

Jak implementować nowy benefit tak, aby był skuteczny i osiągnął biznesowe cele? To nie musi być skomplikowana droga, ale o kilku elementach warto pamiętać.

  1. Przed wprowadzeniem jakiejkolwiek nowości określ cel. W jaki sposób pomoże Ci go zrealizować karta podarunkowa? Jaki typ będzie najlepszy?
  2. Określ, jak często będziesz doładowywać kartę i w jakiej wysokości. Pamiętaj, że zbyt niskie kwoty mogą osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego, z kolei zbyt wysokie mogą okazać się nieefektywne kosztowo. Być może dobrym rozwiązaniem okaże się system progresywny – wartość nagród wzrasta wraz z wagą osiągnięć.
  3. Wybierz sprawdzonego dostawcę kart, który umożliwia personalizację na poziomie, którego potrzebujesz. Zapytaj o oferowane narzędzia analityczne, jeśli będą dla Ciebie przydatne.
  4. Jasno komunikuj zasady programu motywacyjnego w firmie.
  5. Zbieraj regularną informację zwrotną na temat kart – czy pracownicy są z nich zadowoleni? Jak często po nie sięgają? Uwzględnij ten element w okresowych ankietach.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Łącz karty podarunkowe z innymi formami uznania. Nie muszą wiązać się z wydatkami – możliwości rozwoju zawodowego, pochwały (od managera, prywatnie i na forum firmy), feedback to elementy, które warto włączyć do strategii motywacyjnej na stałe.

Pamiętaj o możliwości wykorzystania kart podarunkowych przy specjalnych okazjach (np. jubileuszach) i w czasie świąt czy wakacji. To może być dodatkowy motywator dla Twojego zespołu.

Pozyskanie i utrzymanie talentów bywa wyzwaniem, ale program motywacyjny pozwoli Ci trzymać rękę na pulsie. Poza tym motywacja jest czymś, z czym nie da się przesadzić – dlatego warto budować ją zawsze wtedy, gdy masz taką możliwość.

CATEGORIES

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )